Pengaruh Media Papan Pecahan Terhadap Kemampuan Pemahaman Materi Pecahan Sederhana Siswa Kelas III Sekolah Dasar

  • Suci Ulandani Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Maulina Hendrik Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Yorenza Meifinda Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung

Abstract

This research is driven by the low level of students' understanding of simple fractions in mathematics, which can affect their overall learning achievement. The aim of this study is to determine the impact of using fractional board media on the conceptual understanding of simple fractions among third-grade students at SD Negeri 6 Simpangkatis. A quantitative research approach with an experimental design method, specifically the One Group Pre-Test Post-Test Design, was employed. The sample comprised all third-grade students at SD Negeri 6 Simpangkatis, selected through a saturated sampling technique. Data analysis included descriptive statistics, normality tests, and hypothesis testing using paired sample t-tests. Data was collected using essay tests that assessed the level of conceptual understanding and student success. The results indicated that the paired sample t-test showed t-hitung > t-tabel (2.749 > 1.713), leading to the acceptance of the Ha hypothesis. Thus, it can be concluded that the fractional board media positively impacts students' ability to understand simple fractions in the third grade at SD Negeri 6 Simpangkatis.

References

Ainun, N., Fadilah, S., & Marlina, R. (2021). Pengaruh Alat Peraga Pacapi ( Papan Pecahan Pizza ) Terhadap Hasil Belajar Untuk Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Pecahan. 8(2), 301–309.

Andreani, Veny Rizka. 2020. Skripsi “Pengaruh Model Based Learning Berbantuan Media Papan Pecahan dan Geometri (PARI) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika (Penelitian Pada Siswa Kela VI SDN 02 Jurangombo”, Magelang: Universitas Muhammadiyah Magelang.

Arrahim, A., & Fatimah, A. N. (2018). Upaya meningkatkan pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran matematika melalui model Problem Posing pada siswa di sekolah dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(2), 155-164.

Cahya, Putri Indah Nur. (2019). Skripsi “Penggunaan Alat Peraga Papan Pecahan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas III SD Negeri 02 Restu Baru Tahun Pelajaran 2018/2019”, Lampung: IAIN Metro.

Desrina, I. (2022). Pengaruh Media Papan Pecahan Terhadap Hasik Belajar Siswa Kelas III Pada Materi Pecahan Sederhana Mata Pelajaran Matematika Di SD Negri 46 Seluma. (Issue 8.5.2017).

Djamraah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. (2010). Strategi Belajar Mengejar. Jakarta:PT Rineka Cipta.

Khairul, R. (2022). Penerapan strategi ekspositori dalam pembelajaran bahasa arab di SMP Islam Al-falah kota Jambi (Doctoral dissertation, Pendidikan Bahasa dan Sastra Indo).

Listyaningsih, F. N. I. A. (2022). Penggunaan Alat Peraga Papan Pecahan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Materi Pokok Pecahan Siswa Kelas IV SD Tarbiyatul Islam Kertosari. Undergraduate Thesis. IAIN Ponorogo.

Priyanto Agus, Harun Setyo Budi, K. C. S. (2013). Penerapan Metode Stad Dalam Penigkatan Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Fkip UNS,

Rahman, A. A. (2018). Strategi Belajar Mengajar Matematika. In Buku

Raihan, T., Awaluddin, A., & Monawati, M. (2019). PENGGUNAAN MEDIA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PECAHAN SEDERHANA DI KELAS III SD NEGERI 4 TAPAK TUAN. Elementary Education Research, 4(3).

Sulistiyowati, T., & Kristanto, A. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Tentang Pembentukan Tanah Bagi Siswa Kelas V SD Negri Singowangi Kec. Kutorejo Kab. Mojokerto. In Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan (Vol. 9, Issue 2). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/24606

Viviana liza, “,”Pengembangan Media Pembelajaran Papan Pecahan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Materi Pecahan Siswa Kelas V SDN Gondang Tahun Ajaran 2021/2022”,repository.ummat.ac.id, 2022.

Hendrik, M., & Martahayu, V. (2018). Pemahaman dan Partisipasi Guru Sekolah Dasar Dalam Menulis Karya Ilmiah. Society, 6(1), 30–41. https://doi.org/10.33019/society.v6i1.61

Published
2024-08-30