Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 4 Simpang Teritip

  • Muhamad Imam Agus Faizal Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung
  • Maulina Hendrik
  • Vika Martahayu
Keywords: Relationship, Learning Motivation, Learning Outcomes

Abstract

This research was motivated by the low learning motivation of fifth grade students in exploring education, and there were some participants who had an average cognitive aspect score (knowledge) on the basis of the minimum completeness criteria (KKM). This research aims to identify the relationship between learning motivation and learning outcomes of fifth grade students at SDN 4 Simpang Teritip. The type of research used is correlational quantitative, with a research position at SDN 4 Simpang Teritip. The research sample was all class V participants at SDN 4 Simpang Teritip, totaling 40 respondents. Collecting information using the questionnaire method and documentation. Information analysis was carried out by carrying out a correlation test using the Spearman rank correlation coefficient formula and a significance t test. The results of the analysis using Microsoft Excel and the SPSS application prove that there is a relationship with very high criteria for the relationship between learning motivation and learning outcomes, with scores of 0.906 and 0.909. The significance analysis of the relationship between learning motivation and learning outcomes also shows that t count > t table, with value 13.2722 > 1.6839, otherwise analysis using the SPSS application proves that the price is sig. 0.001 <0.05. Thus, it can be concluded that there is a significant relationship between learning motivation and learning outcomes of fifth grade students at SDN 4 Simpang Teritip.

References

Afrianta, S. (2021). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia di SMA Negeri 2 Kota Jambi. Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah. 1 (3), 199-205.

Amna, E. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal. 5 (2), 172-182.

Arianti. (2018). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Didaktika. 12 (2), 117-134.

Azza, S., & Puspitasari. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pandawa: Jurnal Pendidikan dan Dakwah. 2 (2), 278-288.

Emzir. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Kuantitatif & Kualitatif. Depok: Rajagrafindo Persada.

Harbeng, M. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiwa. Journal DIKDAYA. 5 (1), 34-45.

Hendra, D, S., Faisal, I., & Andrizal. (2018). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi. 18 (1), 25-29.

I Putu, B. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia. 3 (2), 103-111.

Idah Maulidah. (2017). Hubungan Kemampuan Guru Mengelola Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa di SMK Citra Nusantara Panongan Kabupaten Tangerang, Skripsi tidak diterbitkan, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, UIN Syarif Hidayatullah, Jakarta.

Kustawan, D. (2013). Analisis Hasil Belajar, Program Perbaikan dan Pengayaan Peserta Didik Berkebutuhan Khusus. Jakarta: Luxima.

Maulina, H., & Roslinah. (2019). Kemampuan Memahami Bacaan Melalui Teknik Skimming dengan Taktik Menggarisbawahi Ide-ide Kunci Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 11 Pangkalpinang. Journal Inovasi Pembelajaran. 5 (1), 65-72.

Nyoman, D, A., Luh, P, P, M., & I Made, S. (2021). Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar Ilmu. 26 (2), 193-203.

Rachmawati, I, P, S., & Amin. (2014). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV di SDN 11 Petang Jakarta Timur. Jurnal Pedagogik. 2 (1), Hlm 26-32.

Ropii, M, & Muh. Farurrozi. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Lombok Timur: Universitas Hamzanwadi Press.

Sardiman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Depok: Rajagrafindo Persada.

Sri, E., Dina, A, M., & Mertika. (2022). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS). 14 (1), 1-6.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. (2018). Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wahyu, B, S. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPS di SMP Kabupaten Bogor. Jurnal Ilmiah Edutecno. 18 (1), 1-12.

Widiyanto, M, A. (2013). Statistika Terapan Konsep & Aplikasi SPSS. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Wulan. R, S., & Novi, T. (2021). Analisis Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan. 2 (1), 90-101.

Yuliana, S, P., & Huber, Y, T. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Kelas V di SDN 2 Talise. Jurnal Dikdas. 7 (1), 92-99.

Zainal, A., & Sumarnur, I. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas V SD Negeri Gugus IV Kecamatan Banuhampu Kabupaten Agam. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. 2 (2), 21-29.

Published
2024-01-05